Gedrag in uitvoering

30 april, 2015

Gedrag in uitvoering bespreekt verschillende soorten gedragsproblemen bij kinderen en pubers en biedt praktische adviezen om hiermee om te gaan.

Naarmate kinderen ouder worden, ontwikkelen executieve functies zich en kunnen kinderen hun gedrag beter en zelfstandiger sturen. Maar er zijn ook kinderen bij wie dat niet zo soepel verloopt. Wanneer er sprake is van problemen met executieve functies, zijn de gevolgen meestal ingrijpend. Niet alleen voor het kind zelf, maar ook voor zijn of haar omgeving.

Executieve functies omvatten het vermogen om:
• Weerstand te bieden aan impulsen
• Efficiënte plannen te maken
• Om te gaan met verandering
• Actief je geheugen te gebruiken
• Inzicht te hebben in je eigen gedrag en houding
• Effectief om te gaan met emoties

Gedrag in uitvoering is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met kinderen en pubers: ouders, docenten en hulpverleners.

Gedrag in uitvoering

Over de auteurs:
Diana Smidts is kinderpsycholoog en orthopedagoog (in opleiding tot GZ-psycholoog en Orthopedagoog-Generalist). Zij is werkzaam op het Ambulatorium van de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Leiden, en houdt zich bezig met onderzoek op het gebied van executieve functies bij (jonge) kinderen.

Mariëtte Huizinga is ontwikkelingspsycholoog en universitair hoofddocent Onderwijsneurowetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zij doet onderzoek naar de ontwikkeling van executieve functies bij kinderen en tieners, vooral in relatie tot de schoolse context.

Diana Smidts en Mariëtte Huizinga ontwikkelden samen de Nederlandse versie van de BRIEF Executieve Functies Gedragsvragenlijst voor kinderen tussen 5 en 18 jaar.

Reacties zijn gesloten.